פודקאסטים

קצה חוט

8. נפילה: לקבל צורה

מה זה אומר שבד "נופל טוב" – ואיך זה משפיע על שמלת הערב, הגלימה של באטמן או מפת השולחן? בפרק הזה של קצה חוט, שירה ואירית צוללות לתוך אחת התכונות הכי פחות מדוברות – אבל הכי נוכחות – של טקסטיל: נפילה. שיחה רכה על חומר שיודע לזרום, על איך מודדים תנועה – וגם למה לפעמים הכי נוח לנו להישאר בתוך הטי-שירט הישנה והשחוקה.
להאזנה לפרק

שירה  
שלום אירית, מה שלומך? איזה כיף להיפגש.  
בפרק הקודם דיברנו על הנושא של נפח והיום אנחנו עוברות לתכונה ממש שונה, שאולי לא הרבה מאזינים ומאזינות נתקלו בעבר או ידעו לשיים את התכונה הזאת, וזאת תכונה טקסטילית בשם נפילה.  
מה זה בעצם נפילה?  
 
אירית  
נפילה זה היכולת של הבד לקבל צורה, זאת אומרת מדו מימד הוא יקבל צורה ויהפוך לתלת-ממד. אין לבד באמת ערך בדו מימד, הוא צריך לקבל צורה. או שזו הצורה של הגוף או שזו הצורה של הספה או שזה צורה של השולחן איזה שהיא צורה. אז אם זה הצורה של הגוף, צריך להשקיע בזה. צריך לתפור, לתת לו את הצורה. 
 
שירה  
אז בעצם היכולת של הבד לקבל צורה תלויה ביכולת שלו ליפול? תלויה בנפילה שלו? 
 
אירית  
נכון. ככל שהוא ייפול טוב יותר, יהיה יותר קל להפוך אותו לצורה כלשהי. נניח יש שולחן ואנחנו זורקים עליו מפה, המפה מקבלת את הצורה של השולחן. מפת שישי, הלבנות האלה עם הדוגמה המבריקה, הדמסק, קוראים לבד הזה, ואנחנו רואים שמתחת למפה יש שולחן. אנחנו מבינים את זה. עכשיו, תדמייני מפה עשויה מקרטון… 
 
שירה  
זאת לא מפה. 
 
אירית  
אוקיי, מפה מג'ינס raw כזה קשיח. הגינס יעמוד. אנחנו לא בדיוק נקבל את הצורה של השולחן ואז אנחנו לא נבין מה יש מתחת ואם נבין אז זה לא לא יעטוף טוב את השולחן. אבל עכשיו אם נשקיע בגזרה, נגזור את הג'ינס בצורה של השולחן ונוסיף תפרים, בסוף הוא כן יקבל את הצורה של שולחן לאחר שכמובן השקענו בלתת לו צורה. אז הקטע של הנפילה זה היכולת של הבד ליפול ולקבל את הצורה, בלי הרבה השקעה.  
 
שירה  
בלי מאמץ. באפס מאמץ.  
 
אירית  
בכמה שפחות מאמץ.  
 
שירה  
תמיד אנחנו שואפות לאפס מאמץ, נכון ? 
זה מזכיר לי, באמת נתת את הדוגמה של הג'ינס על השולחן אבל ישר הראש שלי הלך לשעווניות האלה. כשיש שולחן יצירה כזה של ילדים ומצפים את השולחן בשעוונית הזאת ואז כל הקצוות עומדים באוויר. 
 
אירית  
נכון בסוף אבל זה נופל, זה עניין גם של זמן. 
 
שירה  
את חושבת?  
 
אירית  
כן. כי כוח הכבידה בסוף עושה את העבודה, אבל זה לוקח זמן עד שזה מקבל את הצורה.  כשמדובר בבגד אין את הזמן הזה. זה תלוי כמובן בסוג הבגדים. זה מאוד מעניין כי לא כולם רוצים שהבגד יקבל את הצורה של הגוף.  
 
שירה  
ועכשיו בכלל עם כל אופנת האוברסייז יש מגמה אפילו הפוכה –  שלא יראו את הצורה, את הצללית של הגוף. 
 
אירית  
דוגמא טובה לזה זה באמת ז'קט, שזה מן מדים בעולם העבוד,  זה כמו קוד לבוש, מה שנקרא. אני בז'קט, אני בקוד לבוש ובעצם לא מבדילים נניח בין אישה לעומת גבר. הגזרה דומה מאוד. זה לבוש גם לנשים, גם לגברים. עכשיו ז'קט,  האם את רוצה שהוא יהיה מבד נופל או מבד פחות נופל? בדרך כלל מבד שהוא פחות נופל כדי שלא יקבל את הצורה של הגוף ויהיה מאוד מחוייט. הרבה תפרים, הרבה עבודה, נכון, אבל עדיין הוא מחוייט והוא נותן מין קופסא כזאת.  
 
שירה  
אז ההפך מהנפילה, אפשר לומר, זאת קשיחות?  
 
אירית  
כן, נפילה היא על הציר של קשיחות. קשיחות של הבד הפוך מנפילה. אם תשווי לז'קט למשל שמלת ערב, שאנחנו רוצים שהבד יזרום עם הקווים של הגוף ויפול ויקבל את הצורה של הגוף, ברוב המקרים. אז בנפילה טובה יהיה אפס מאמץ, פחות השקעה בתפרים. הבד זורם, נע עם הגוף,  קרוב לגוף.  
 
שירה  
אפשר גם לשפר את הנפילה על ידי גזירה של הבד, גזירה באלכסון. מעצבי ומעצבות אופנה משתמשים בזה כדי לייצר עוד יותר נפילה, נכון?  
 
אירית  
נכון, אלכסון יוצר איזה שהוא כובד כזה של החוטים שיפול טוב יותר למטה. 
 
שירה  
נפילה מאוד קשורה גם למשקל? 
 
אירית  
.כן, נפילה קשורה למשקל.  
 
שירה  
יכול להיות בד עם משקל מאוד נמוך שיש לו נפילה טובה?  
 
אירית  
כן יכול להיות. אם אין לו צורה, נניח וילון. 

שירה 
כל פעם אנחנו חוזרות לוילון. 

אירית 
נכון, כי זאת דוגמה טובה. הוילון אמנם תפור, אבל קיר הוא חלק, אז בוילון צריך לשמור על הצורה שתפרו אותו, דווקא על הצורה הזאת. הוילון עשוי מבד קל, כשהצורה ניתנת על ידי איזה פס קשיח בפנים, כדי שזה יקבל את הצורה. כי אין באמת צורה לקיר, אבל לגוף יש צורה, אז הבד יכול להתלבש על הגוף.  
 
שירה  
אז בהקשר הזה בד שיש לו נפילה טובה, אם אני אעשה לו קפלים או כיווצים, הוא יקבל מראה יותר עשיר והקפלים שלו יפלו יפה. זה לא רק עניין של איזה צורה הוא יקבל על  גוף תלת מימדי, אלא גם איזה זרימה תהיה לו.  
 
תגידי אירית יש מכשירים שאפשר בעזרתם למדוד נפילה? זה משהו מדיד? 
 
אירית  
כן אפשר לבדוק את זה. מפילים את הבד על סוג של מדרון  ובודקים זווית, יש כל מיני מכשירים. יש מכשיר שאת לוקחת סרט של בד, פס כזה לפי תקן, ואת שמה אותו על מדרון כזה ואת מודדת בעזרת מראה את הזווית, את זווית הנפילה. ככל שהזווית יותר חדה, הוא נפל יותר, מן הסתם. יש עוד מכשירים שבודקים נפילה. התכונה הזאת נקראת באנגלית drapability ,היכולת שלו ליפול, והיא חשובה מאוד בעניינים של כמה השקעה נדרשת בבגד. חברות אופנה חושבות כמה השקעה, כמה תפרים. כל העניין הזה של תפרים בענייני אופנה, במפעלים בקונפקציה מאוד חשובים. עוד לא קם רובוט שיחליף את התופרת, את יודעת. אז זה הרבה עניינים מאוד כלכליים.  תראי את הסארי ההודי, זה בגד שאין בו תפרים, זה מבד נופל.  
 
שירה  
אבל את יודעת, הוא לא תמיד נראה מבד נופל. לפעמים בצילומים רואים שדווקא יש לו קשיחות כזאת, שהוא כזה חצי עומד. 
 
אירית  
כי יש בו הרבה השכבות. זה מאוד תלוי מה רוצים. גם הצפיפות מאוד משפיעה על נפילה. צפיפות נמוכה תיצור נפילה טובה, יהיה  יותר נוח, נוחות טובה יותר. כלומר, בדים נופלים – יותר נוח ללבוש אותם.  

שירה 
למה?  

אירית 
מה את עושה עם הז'קט כשאת מגיעה לעבודה? אני ישר מעיפה אותו לכיסא. כי זה לא נוח, זה קופסה.  בד נופל הופך להיות חלק מהגוף. הוא נע, את לא מרגישה אותו. 
 
 
שירה  
אז בהיבט הזה גם המבנה הארוג או הסרוג משפיעים על הנפילה? 
 
אירית  
כן. הסרוג נופל יותר, לגמרי.   
 
שירה  
שזה יכול להסביר למה רובנו נוטים יותר לסריגים? 
 
אירית  
סריג יותר נוח, אבל זה גם בגלל הגמישות של הסריג. הוא מתאים את עצמו יותר טוב לגוף. התאמה לגוף זה היכולת של הבד וזה בעיקר בגלל שהוא עשוי יחידות קטנות. תיקחי יריעה אטומה, היא לא תתאים את עצמו לגוף. תחשבי על שקית ניילון, יש שקיות דקות, אבל כאילו שקית כזאתי אטומה, את יכולה לעשות מזה חצאית עומדת אולי כן, אבל זה לא יקבל את הקפלים. זה לא יקבל את המבנה, את הצורה. כשתלכי את תתקעי בזה. הבד מתאים את עצמו, זה המבנה, זה הגדולה שלו, כי הוא עשוי מיחידות קטנות.  
 
שירה  
וגם יש מקומות בתוך בגד שאנחנו בכוונה לא נרצה נפילה. נכון? אנחנו נרצה אפילו להגביר את הקשיחות. 
 
אירית  
להקשיח. כן, נכון. 
 
שירה  
כמו בצווארון, בחפתים.  
 
אירית  
נכון, אז נכניס מקשיח, פליזלין כזה נגהץ פנימה, בד שמגביר את הקשיחות. ואז יהיה לנו חלק נופל וחלק קשיח.  
 
שירה  
זה מעניין לחשוב על התכונה הזאת של נפילה בהקשר של אופנה שמשתנה, והאם באמת יש תקופות שבהן מחפשים ממש ההפך, כלומר בדים שאין להם נפילה. כי באמת עכשיו אנחנו בתקופה כזאת, זה מרגיש, של אוברסייז כמו שהזכרתי קודם, אולי יש איזה רצון להסתיר את הגוף. 
 
אירית  
להתחבא בתוך הבגד. תשמעי, איך הם יגרמו לנו לקנות?  הם הולכים מקיצוניות לקיצוניות מהצמוד צמוד לגוף שחייב לקבל את הצורה שלו למשהו שיותר loose. אלה עניינים שיווקיים לדעתי. יש בזה הרבה מהשיווק וגם רוח התקופה וגם תלוי לאיזה הלבשה. יש דברים להלבשה עליונה מה שאת רואה מבחוץ אבל מה עם מה שיש בפנים? מתחת יושבת הלבשה תחתונה שהיא חייבת להיצמד לגוף. אז פה את צריכה התאמה טובה לגוף. גם נפילה טובה, גם גמישות טובה. 
 
שירה  
אם אנחנו כל פעם חוזרות. לשלוש יחידות הטקסטיליות:  הפיקסל, שהוא הסיב,  החוט והבד  – אז נפילה בעצם באה לידי ביטוי רק במבנה של הבד? או כבר בחוט או בסיב?  כלומר, האם היא מושפעת גם מהמבנה של החוט? 
 
אירית  
הוא מושפעת מכל האלמנטים. הסיב חייב להיות חלק במקסימום, כאילו נלך על המקסימום. 
 
שירה  
מקסימום נפילה.  
 
אירית  
החוט  צריך להיות חלק, לא שעיר. סיבים קצרים, אאוט. 
 
שירה  
אוקיי  
 
אירית  
והמבנה של הבד צריך להיות כזה, אם אנחנו מדברים על אריג, שלא יהיו הרבה חיבורים. לא יהיו הרבה הצלבות בין חוטי השתי לחוטי הערב. חיבור עם מינימום הצלבות. כמו סאטן למשל.  
 
שירה  
בד עם הרבה ציפות של חוטים. 
 
אירית  
הרבה ציפות והם על פני השטח, וזה עוזר לבד ליפול טוב יותר כי  יש יותר תנועה בתוך החוטים. יש להם יכולת יותר לנוע. יותר מקום לזוז,  ואז הנפילה משתפרת.  
 
שירה  
ויש גם דוגמאות הפוכות. למשל, מה זה אורגנזה?  
 
אירית  
אורגנזה זה בד במקור ממשי שהחוטים בו מאוד מפותלים. והפיתול הגבוה הזה גורם לקשיחות. זה סוגר את החוט מאוד מאוד חזק ויוצר קשיחות. 
 
שירה  
ואז אנחנו מקבלות איזשהו חומר, איזשהו בד, שיש לו יכולות פיסוליות מאוד גבוהות. 
 
אירית  
במיוחד באורגנדי, מי שמכיר, זה בד שממש דומה לנייר. זה בא מזה. נראה שזה בא מעמילן, לפעמים זה זה נכון, זה תלוי באיכות של הבד,  אבל ברוב המקרים זה בא מכמות פיתולים גבוהה. Over twisting  אובר טוויסטינג,  מה שנקרא. ואז הפיתול המוגזם הזה  נותן גם איכות מאוד טובה.  
 
שירה  
בגלל זה כשמתחילים לעשות סקיצות וטואלים מבד גולמי, תמיד אומרים שקודם צריך לכבס את הבד, כדי להיפטר מהעמילן ולשפר את הנפילה שלו.  
 
אירית  
נכון. הבד הגולמי לא עבר אשפרה, ואז יש בו את כל העמילנים שיש. אלה דבקים שעוטפים את סיב הכותנה.  
 
שירה  
זה מביא אותנו לדרכים שבהן אני יכולה לשפר את הנפילה של הבד. יש לי כבר בד קיים, איך אני יכולה לשפר את הנפילה שלו ? 
 
אירית  
את יכולה לשחוק אותו. שחיקה מגדילה נפילה. מה עושים למשל לג'ינס, raw גולמי, שהוא עבר מריקה ועבר עמלון לחוטים בתהליך האריגה. גם מורידים את העמילן הזה כדי שיהיה יותר מתאים לגוף, נרגיש בו יותר נוח, הג'ינס יישב עלינו יותר טוב.  וגם הוא עובר סטון ווש, למשל שחיקה בעזרת אבנים בתוך כביסה, כדי לשפשף אותו קצת, להוריד גם שהצבע יהיה יותר בהיר וגם שממש ירד במשקל. גם קצת ירד במשקל, גם יישחק, יהיה יותר רך, יהיה יותר נוח והנפילה שלו תהיה יותר טובה. הוא יתאים את עצמו ליותר טוב רגליים. 
 
שירה  
אבל הוא יאבד מהעמידות שלו, נכון?  
 
אירית  
כן, קצת יאבד. לא נורא, נקנה חדש.  
 
שירה  
כלומר, שוב אנחנו רואות איך כל תכונה משפיעה על תכונה נוספת. אנחנו רוצות לשפר נפילה, אבל איבדנו קצת מהעמידות.  
 
אירית  
לא נורא .הנה האופנה של הקרוע באה לסלוח לנו על זה. הג'ינס נקרע, שפשפנו יותר מידיי ,הכל בסדר. זה באופנה.  
 
שירה  
ומעבר לזה שחוק זה נוח. אנחנו לא מצליחים להיפרד מהטי שירט השחוקה הזאת שגם יש לה נפילה ממש טובה. 
 
אירית  
כי הנפילה שלה עכשיו יותר טובה, אז זה משפר את הנוחות. נפילה זה חשוב.  
 
שירה  
אירית, את יכולה לחשוב על איזה שהוא בד או חומר טקסטילי שיש בו נפילה ממש קיצונית? ולמה נצטרך את זה? 
 
אירית  
רק על המשי אני יכולה לחשוב. 
 
 
שירה  
בגלל שהוא חלק.  
 
אירית  
רוב הבדים שעשויים מהמשי.  גזה משי, סאטן משי, שיפון משי והחקיינים שלהם. הגדולה של הבדים האלה זאת הנפילה שלהם. זה עננים. שיפון בצרפתית זה סמרטוט. זה נופל על הגוף ומקבל את הצורה ויש את המראה המיוחד הזה של הנפילה הזאת. שכל כך מחפשים אותה. 

שירה  
אם אנחנו מדברות על העניין הזה של נפילה כרצון לייצר תנועה, אז אפשר לחשוב על דוגמאות נוספות, אולי מעולמות תוכן אחרים, מעבר למרחב הביתי? למשל אולי בגלימה של באטמן, כמו שלחשו לי פה באולפן? 
 
אירית  
וואלה דוגמה טובה, כן.  
 
שירה  
אנחנו רוצים לראות אותו קופץ, הולך. הגלימה מלווה אותו. היא  נופלת יפה, נעה ברוח, מקבלת כל התזוזה.  
 
אירית  
כן, והגלימה של המלך?  
 
שירה  
מה איתה? 
 
אירית  
תחשבי על זה, הוא הולך בתוך העם, בא לאיזה אסיפה, וזה סוג של פרגוד, זה מגן עליו. זה יוצר הבדל בין העם והמלוכה, זה עוטף אותו. זה מין גלורי כזה, הילה. הגלימה היא כמו הילה. וזה טקסטיל, בד. 
איזה תפקידים היו לטקסטיל, מאז ועד היום, נכון?  
 
שירה 
מעניין. אז אנחנו נמשיך בפרק הבא לדבר על פני שטח כתכונה. 
 
אירית  
וואו, יצא טוב. 
 

whatsapp
לייעוץ ופרטים נוספים
whatsapp
יצירת קשר
רוצה ללמוד בשנקר? מלא/י את פרטיך ואנחנו ניצור עמך קשר