שירה
הי אירית, מה שלומך?
היום אנחנו נדבר על הנושא הראשון, על התכונה הראשונה שהיא בעצם כמה תכונות. נתחיל את השיחות שלנו בעניין הזה של מידות, מהן מידות בטקסטיל. אבל לפני שנדבר על מידות בטקסטיל, אנחנו יכולות להגיד משהו על מידות של בני אדם?
אירית
כן. גבוה, נמוך שמן, רזה. או מידות ערכיות כמו: ישר, נאמן.
שירה
בעצם לפני שאני לומדת את האופי של הבן אדם, של בן הזוג שלי, כשאני נמצאת בדייט – הדבר הראשון שאני מתרשמת ממנו זה המידות שלו. מידות חיצוניות שמשפיעות (אולי) גם על מידות פנימיות?
אירית
בטקסטיל כן. אבל תמיד אני אומרת לסטודנטים בואו נלך לפי האופי ונבחר לפי האופי ולא לפי היופי.
זה קשה לעשות גם בטקסטיל,לא רק בין בני אדם.
שירה
אז אנחנו רוצות בעצם לדבר על העמידות של סיבים. בשביל להבין תכונות אחרות, קודם כל אנחנו צריכים להבין מה הן המידות של סיבים, שהם היסוד הקטן ביותר בטקסטיל. נכון?
אירית
היחידה הקטנה ביותר
שירה
הסיבים הם הפיקסל שלנו, היחידה הקטנה ביותר. אז מה אנחנו יכולות להגיד על מידות של סיב?
אירית
אז קודם לזכור : כשיש לנו יריעה של בד, אז היא מורכבת מיחידות קטנות וזה הקטע שלה. זה היופי שלה, כי אם זאת הייתה יריעה אחת , כמו שקית או יריעת ניילון לא היו את כל הערכים. אז אם אנחנו צוללים פנימה: אז יש לנו קודם כל את החוטים, אחר כך את הסיבים והמידות של הסיב. אם אני לוקחת את זה כפיקסל ומגדילה את זה, אז האורך שלו והרוחב שלו. אלה המידות הראשונות.
שירה
בואי נתחיל באורך. בעלי אורכים שונים. יש הבדל בין האורכים של סיבים טבעיים נגיד?
אירית
אם הסיבים האלה גדלו בטבע אז האורכים שלהם הם בהתפלגות . אין אורך ספציפי, יש התפלגות של אורכים.
שירה
כמו בכותנה, למשל?
אירית
כן, אפשר למצוא מבחר אורכים בתוך לקט אחד של כותנה וטוב שכך כי יש יותר ארוכים, יש יותר קצרים ואפשר למיין אותם, ולשלוט באורכים. בכותנה למשל, ככל שהסיב ארוך יותר, הוא גם חזק יותר ועדין יותר.
שירה
למה הוא חזק יותר?
אירית
זה הכלל
שירה
ככל שהוא ארוך יותר, הוא חזק יותר?
אירית
ככה זה בכותנה. זאת התכונה שלה, זה האופי שלה.
שירה
הסיב של צמר הוא יותר ארוך מכותנה, נכון?
אירית
כן. והוא לא מתנהג כמו כותנה, הוא מתנהג כמו צמר.
שירה
ויש סיבים שהם ממש ארוכים, נכון?
אירית
יש סיבים שארוכים ללא סוף.
שירה
מה זאת אומרת?
אירית
יש הגדרות בעולם הזה ומעל 100 ס"מ נחשב לאינסופי.
שירה
אבל אין לנו סיב כותנה שהוא מעל 100 ס"מ.
אירית
יש סיב פשתן שיכול להיות. הוא מיוצר מהגבעול של הצמח והוא יכול להיות בערך מטר באורך.
שירה
מטר של סיב אחד של סיב פשתן?
אירית
יכול להיות. הגבעול מגיע לאורך הזה, זה יכול לקרות.
שירה
אז סיב פשתן בעצם מופק מתוך הגבעול של הצמח. אז זה אומר שסיב פשתן, אם אני הולכת אחרי הרציונל הזה, הוא מאוד מאוד חזק כי הוא מאוד מאוד ארוך.
אירית
כן אבל זה עובד רק לכותנה השילוש הזה, זה לא עובד עם הפשתן. כל סיב והתכונות שלו, במיוחד בטבעיים.
שירה
אנחנו כבר מבינים שאין פה חד ערכיות. נכון? כל חוק שאנחנו ננסה להגדיר אנחנו מיד נסתור אותו.
אירית
לגמרי .אני יכולה להגיד דבר אחד ותוך חמש דקות את הדבר האחר על כל דבר בתחום הזה. זה היופי שלו. הוא מאוד רחב, אפשר למצוא בו הרבה, הרבה דברים מעניינים ורבגוניים.
שירה
אוקיי. ויש לנו סיב שהוא בעל אורך מאוד מאוד ארוך בטבע: משי שהוא בעצם פילמנט.
אירית
כן, המשי נחשב לסיב שמוגדר באורך אינסופי, שהאורך של הפקעת הקקון הוא שלושה קילומטר.
שירה
שלושה קילומטר של סיב אחד
אירית
שלושת אלפים מטר, כן . נכון שלא הכל שמיש אבל זה האורך. זאת לעומת כותנה שהיא שלושה ס"מ – זה לגמרי אין סוף.
שירה
ואז יש לנו את העולם של סיבים העשויים, הסינטטיים, נכון?
אירית
כשאנחנו עושים סיבים אז אנחנו לא מוגבלים באורך, אנחנו רק יכולים להגדיר אותם ולהחליט מה אנחנו רוצים שהם יהיו. אם אנחנו רוצים שזה יהיה כאורך הסליל, זה יהיה כאורך הסליל.
שירה
ויש יתרונות לשימוש בסיבים קצרים, למשל?
אירית
ברור. סיבים קצרים יתנו לנו את הפלומה, המחבקת, המלטפת, שאנחנו כל כך צריכים אותה כי הבגד הוא על הגוף והוא הראשון שמחבק אותנו.
שירה
אז יכול להיווצר מצב שנגיד בסיבים סינתטיים, למרות שאנחנו יכולות לשלוט באורך שאנחנו מייצרות, אנחנו נבחר לייצר סיבים קצרים?
אירית
כן. אם אנחנו רוצים לחקות את הטבע, אז אנחנו צריכים את החיבוק הזה. קשה מאוד לוותר עליו. כל הקטע שאת באה לחנות ואת נוגעת וממששת ואת אומרת זה חייב להיות שלי אין מצב שאני אשאיר את זה בחנות, זה צריך להיות על הגוף שלי, זה נעים לי. מאיפה זה נובע? מהאורך של הסיר ומהרוחב שלו. אלה שתי התכונות שמשפיעות על הדבר הזה.
שירה
או קיי אז אמרנו כמה מילים על האורך של הסיב, על זה שבאמת בסיבים טבעיים תהיה איזושהי התפלגות כי אין אחידות. הטבע לא מייצר אחידות. ועכשיו הזכרת את הרוחב של הסיב שזה המימד השני. הרוחב של הסיב מאוד מאוד משמעותי ומשפיע על אחת התכונות החשובות ביותר בטקסטיל שהיא…
אירית
הנעימות
שירה
והעדינות
אירית
עדינות זה הנעימות
שירה
עדינות זה נעימות? תסבירי.
אירית
כשהסיב הוא דק, אז אנחנו מרגישים אותו כנעים.
שירה
אז רגע, שניה, אני רוצה להבהיר. דיברנו על רוחב של סיב, שזה בעצם העובי של הסיב.
אירית
וזה בעצם העדינות שלו, לכן העדינות היא כל כך נחשקת. זאת המילה בתחום הזה . אנחנו לא מדברים על עובי בסיבים, אנחנו מדברים על העדינות שלהם כי לשם אנחנו מכוונים. זה לא תמיד נכון, אבל ברוב המקרים זה נכון במיוחד בחלק העליון של הגוף, כי שם עדינות והתחושות הן יותר משמעותיות. אם תשימי טקסטיל גס שעשוי מסיבים עבים על הצוואר, שזה החלק הכי רגיש בגוף, אי אפשר יהיה לשאת את זה. אז מי שלא מבין את זה יכול ליצור סודר או סריג גולף מסיבי צמר מחלק לא כל כך עדין של הכבשה.
שירה
מה שאת אומרת לנו עכשיו זה שבעצם העובי של הסיב, כלומר העדינות שלו, משתנה גם באזורים שונים של הכבשה, לצורך העניין?
אירית
לגמרי. נניח בראש, איפה שהיא מלקטת את העשב, שם זה יותר עבה, זה יתאים ללבד, זה יתאים לשטיח אבל זה לא יתאים לגולף על הצוואר, אז אנחנו נתגרד בטירוף. אלא אם כן נעשה איזה תערובת מעניינת, נשלוט בהרכב הסיבים, ונשחק עם חומרים אחרים.
שירה
אז אם יש לי סוודר ממש מגרד, אני צריכה כבר לחשוד שאולי השתמשו בחלק הלא נכון של הכבשה.
אירית
מישהו חסך במחיר וקנה סיבים שהם גסים יותר ולכן יותר ולכן זולים יותר, משהו כזה
שירה
והעניין הזה של העדינות – אנחנו התייחסנו אליו עד עכשיו בפיקסל, בסיב, אבל אנחנו מתייחסות אליו גם בחוט עצמו ,נכון?
אירית
כן.
שירה
יש חוט יותר דק , יותר עדין או חוט יותר עבה ויותר גס.
אירית
כן, אז החוכמה זה לקחת סיבים עדינים ולעשות מזה חוט עדין שיהיו הרבה סיבים עדינים בתוך החוט כי בתוך החוט יש סיבים. ככל שהסיבים עדינים יותר יכנסו יותר סיבים לתוך החוט. הוא יוכל להיות גם עדין גם חזק, גם נעים. גם וגם וגם.
שירה
שזה מה שאנחנו תמיד רוצות- גם וגם וגם.
אירית
מחפשים את זה.
שירה
את יודעת, אני נזכרת פעם בשיחת מסדרון שהייתה לנו ששיתפת אותי בהתרגשות בציטוט של דוד גרוסמן שאמר משהו בסגנון. את רוצה לחזור על זה?
אירית
דברי, אני לא זוכרת בדיוק.
שירה
זה היה משהו בסגנון "אני מנסה להיות קו דק בעולם עבה"
אירית
אני מנסה להיות קו דק בעולם עבה, כן.
שירה
מה הוא מה הוא מנסה להגיד בעצם?
אירית
שקר שם בחוץ. מה שנקרא – עולם קשוח. והוא מנסה לראות את הדברים הדקים והעדינים והחכמים ואת האור אני יכולה להגיד בתוך כל החושך כן, במיוחד בתקופה הזאת שאנחנו חיים.
שירה
זה מאוד מעניין בעיניי שאם אנחנו חושבות על החיים שלנו בישראל, במזרח התיכון, ביום יום שלנו, עדינות היא לא בהכרח נתפסת כתכונה חיובית. אנחנו שומעות הרבה, "הוא עדין מידי,", במיוחד על בנים, אבל לא רק. עדינות היא אולי נתפסת כחולשה או משהו שפחות מותאם לסביבה שלנו. ודווקא אם אנחנו מסתכלות פנימה לתוך הדיסציפלינה שלנו של עולם הטקסטיל, אז עדינות היא יתרון ואפילו משהו שממש מחפשים ושואפים להגיע אליו.
אירית
זה לא תמיד יתרון, זה תלוי במוצר שאנחנו רוצים. נניח,אם אנחנו הולכים לייצר בגד עבודה, הוא צריך לעמוד בהרבה מאוד מאמצים. אז אולי הכי עדין לא יעמוד במאמצים האלה. אז זה תלוי למה . זאת שכבה עליונה? זאת שכבה קרובה לגוף? אבל עדינות מוערכת בעולם הזה כי יותר קשה להשיג אותה, וכשאנחנו מתאמצים על משהו, אנחנו מעריכים אותו יותר. והערכים של הטקסטיל – אחידות, שזה דבר שאנחנו מרכיבים מקטנים. ככל שהקטנים האלה יהיו יותר קטנים אז המשימה הזאת, ההרכבה הזאת , תהיה יותר משובחת. כן, אז זה מאתגר. עצם ההרכבה הזאת להרכיב את הבד: וככל שהיחידות יותר קטנות, כל הערכים, לא רק למראה, להרגשה של הגוף יהיו משופרים, מה שנקרא, יותר משופר. כי האוויר נכנס דרך הדק. אנחנו רוצים שהוא יעבור, רוצים שהוא יתקע , יקרר, יחמם. הנראות תראה גם יותר טוב. אז בגלל זה הדק הוא מאוד מוערך אבל הכל עד גבול מסוים. למשל, היום מדברים על מיקרופייבר. אז זה מאוד נעים, אבל זה יכול גם אקולוגית אולי להיות לא טוב לגוף כי אנחנו ננשום את זה וזה ייכנס לדרכי הנשימה שלנו. אנשים רגישים לחומרים, אז יש לכל דבר יש גבול. יש איזה גבול סביר לעניין הזה. אני יודעת לתת לזה מספרים.
שירה
כלומר, אפשר לחשב את
אירית
יש האפשרות לתת מספרים, להזמין לפי זה .
שירה
יש ממש נוסחאות, שעובד בתחום הזה צריך להכיר, כדי לדעת, למשל, להזמין חוטים בעדינות מסוימת, נכון?
אירית
כן. הוא צריך לדעת לתת לזה מספר, בהחלט כן.
שירה
אני חושבת שרובנו מכירים את זה מעולם הגרביונים, נכון?
אירית
נכון, למשל דנייר.
שירה
שמה זה אומר, את יכולה להסביר לנו?
אירית
דנייר מוגדר כגרם לתשע קילומטר. זאת אומרת, אם אני אקח חוט לצורך העניין באורך 9 km. כמה הוא אשקול – זה הדנייר. נניח שקל 400 גרם, זה הדנייר. אנחנו מכירים את המספרים היותר קטנים שיש על הגרביונים למשל 50. דנייר זה גרביון אטום. ועשר דנייר זה כבר שקוף. כלומר, שככל שהדנייר גדול יותר העדינות גבוהה יותר.
אירית
לצורך העניין, הסיב של הכותנה בסביבות האחת וחצי דנייר , אז יש לנו סדר גודל כן אחד וחצי , תדמיינו.
שירה
אז סוף סוף הבנו קצת מה זה אומר, המספר הזה שאנחנו רואות על האריזה של הגרביונים.
תודה רבה אירית על השיחה הזאת.
בפרק הזה שפותח את הסדרה דיברנו על מידות בטקסטיל, המידות של האורך והרוחב בפרק הבא נדבר על עמידות.
אירית
כן זה היה א בית בוא נגיד
שירה
מצויין. אז להתראות בפרק הבא.