פודקאסטים

קצה חוט

4. צפיפות: רזולוציה גבוהה, רזולוציה נמוכה

מה זה TC ואיך זה קשור לשינה טובה? בפרק הזה של קצה חוט, שירה ואירית מדברות על צפיפות ולמה היא כל כך משפיעה על מראה, תחושה ותפקוד של בד. איך סופרים חוטים, למה מצעים איכותיים יכולים לעבור בירושה – ואיך חיבור הדוק בין יחידות קטנות יכול ליצור חוסן גדול? שיחה צפופה במיוחד על בד שבנוי כמו שצריך.
להאזנה לפרק

שירה  
שלום לאירית בדוסה, התגעגעתי.  
 
אירית  
גם אני. 
 
שירה  
בפרק הקודם דיברנו על גמישות והיום אנחנו רוצות לדבר על תכונה ממש מעניינת שבעיניי משפיעה על כל יתר התכונות, אבל אולי אפשר להגיד את זה בעצם על כל תכונה. נדבר היום על צפיפות. לפני שנצלול לנושא הזה של צפיפות, אני חושבת שזה נורא מעניין לחשוב על זה שבעצם אנחנו, את ואני גרות בתל אביב. עיר בצפיפות גבוהה יחסית במדינה מאוד צפופה, שרק הולכת ונהיית יותר ויותר צפופה. וכשאנחנו שומעים את המילה הזאת צפיפות בהקשר היומיומי שלנו, אנחנו חושבים בעיקר על החסרונות. יש יותר פקקים, יש יותר זיהום אוויר, יש יותר תורים. אותם משאבים מתחלקים בין יותר אנשים. כלומר, המילה צפיפות היא בדרך כלל בעלת קונוטציה שלילית. אבל מצד שני אולי צפיפות זה גם כוח? 
 
אירית  
כוח פנימי כן הייתי אומרת . 
 
שירה  
וגם, אם אני חושבת על מסעדות, נגיד, אף אחד לא רוצה לשבת לאכול במסעדה ריקה. את רוצה לשבת איפה שיש תור, איפה שיש הרבה אנשים. אני רוצה להרצות בכנס באולם מלא. אז הנושא הזה של צפיפות הוא מעניין. ובטקסטיל צפיפות זאת תכונה מאוד חשובה וחיובית, נכון? 
 
אירית  
בבדים תכונה סופר חשובה ולא תמיד חיובית. 
 
שירה  
לא תמיד חיובית, או קי. 
 
אירית  
כמו בחיים.  
 
שירה  
אוקיי, אז בואי נפתח בזה שצפיפות בכלל בעולם החומרים זה בעצם המסה של החומר נכון? 
 
אירית  
כמות החומר, כן המסה. צפיפות החומר, בוא נגיד ככה.  
 
שירה  
ובטקסטיל, מה זה צפיפות? 
 
אירית  
אז קודם כל, זה כמות הסיבים בתוך החוט, כמות הסיבים בחתך או מספר הסיבים בחתך. ככל שהוא יותר גבוה לאותו עובי של חוט זה יותר משובח. אני תמיד אוהבת להגיד את המשפט הזה: זה עבה מהמקום הדק. 
 
שירה  
מה זה אומר? תסבירי. 
 
אירית  
זה דומה קצת לגרוסמן, מה שדיברנו בפרק על עדינות. אנחנו לפעמים מחפשים את העובי, כן, כי למשל במכנסיים אנחנו רוצים שזה יכסה. בסוודר, בביגוד עליון, אנחנו רוצים שזה יחמם, אז אנחנו מחפשים את העבה. אבל אנחנו רוצים אותו, בטקסטיל, מהמקום הדק. שהוא יהיה בנוי מהרבה קטנים, מהרבה דקים, כי עבה – קל להגיע לעובי עבה אבל העמידות תהיה פחות, ההרגשה תהיה פחות נעימה, הכל פחות וכשזה מהמקום הדק זה דווקא יותר.  
 
שירה  
את יודעת, את מדברת עכשיו ואני נזכרת שבהתחלה של השיחות שלנו הזכרנו את המילה פיקסל. אז עכשיו אפשר לדמות את זה לרזולוציה גבוהה, לתמונה שנוצרת מהרבה הרבה הרבה הרבה פיקסלים. 
 
אירית  
נכון לגמרי. האיכות עולה ככל שמספר הפיקסלים יותר גבוהים. הרזולוציה יותר ממוקדת.  
 
שירה  
ואיך מודדים צפיפות בבד? 
 
אירית  
לפי מספר החוטים. 
 
שירה  
מספר החוטים בסנטימטר של בד? 
 
אירית  
כן, אפשר בסנטימטר או אינץ', יחידת אורך. כמות החוטים בשטח מרובע.   
 
שירה  
ואנחנו יודעים שכדי לייצר בד בצפיפות גבוהה אני צריכה הרבה יותר משאבים, נכון?  
 
אירית  
.כן, כי את צריכה סיבים דקים. זה חומר גלם. את צריכה להשקיע, את צריכה לקנות, אם זה כותנה אז כותנה מצרית, שהיא מאוד מאוד עדינה יחסית לכותנה אמריקאית.  
 
שירה  
למה בעצם? למה היא יותר עדינה? 
 
אירית  
בגלל הגיאוגרפיה. הכותנה המצרית גדלה על הנילוס ויש שם בוץ ומים וחום שהזנים העדינים מתפתחים שם טוב יותר. זה עניין של חקלאות. אז אם את רכשת כותנה באורך ארוך ועדינות משופרת, תוכלי להכניס יותר סיבים בחתך של חוט עדין ואז את צריכה חוט עדין כדי שיכנסו הרבה חוטים באותו אינטש מרובע של בד ואז תקבלי עמידות יותר גבוהה. כן, אם את רוצה את זה.  
 
שירה  
אולי זה יכול להוביל אותנו לעניין הזה של המצעים. במצעים תמיד מציינים מספר של כמות חוטים זה מאוד משפיע על המחיר שלהם.  
 
אירית  
כון זה נקרא TC thread count,  כמה חוטים יש באנץ' מרובע, זאת המידה. ככל שיש יותר, זה נחשב ליותר טוב. וזה יכול להגיע לשמונה מאות חוטים. במצעים איכותיים מאוד אפילו לאלף. זה דורש חוט כותנה עדין מאין כמותו. שניפו לו את הסיבים הקצרים והשאירו רק את הארוכים וניקו אותו ממש טוב והשקיעו מרמת חומר גלם ממש לקנות את הכי טוב כותנה מצרית עד התהליך הטוויה , הכנת החוט שהוא עבר את השלבים הכי מוקפדים, הכי ארוכים והגיע באמת לעדינות פנומנלית כמעט. ואחר כך תהליך האריגה שהצליח לבחור את החיבור בין השתי לערב הכי מדויק שייכנסו בו הכי הרבה חוטים בצפיפות הכי גבוהה באמת לקבל מערכת מצעים שהיא פור לייף כמו וולוו. 
 
שירה  
כמו וולוו. וזה שווה את המחיר בעינייך? מצעי הסאטן האלה עם השמונה מאות חוטים בסנטימטר?  
 
אירית  
.תלוי. כן.  זה שווה כי בדרך כלל זה יכול לעבור בירושה. מה שנקרא פור לייף. לא רק לסיבוב אחד אלא לכמה דורות אפילו. 

שירה  
כן, אני מסכימה. ונרגיש את הצפיפות הזאת במגע, למשל. על איזה עוד תכונות זה ישפיע? 
 
אירית  
קודם כל זה יכסה טוב את המזרון לא יראו את המזרון. זה לא יהיה שקוף. פה אנחנו לא רוצים לתכונה של שקיפות, אבל אנחנו רוצים כיסוי. זה יתן חלקות מאוד גבוהה והכל בא והמקום הדק או צפוף מהמקום הדק כן, אז יהיה גם מאוד מאוד נעים. למרות שנעים זה מאוד סובייקטיבי גם. יהיה לזה ברק בגלל המבנה ובגלל הסידור המעולה של הדברים, זה יהיה טוב בכל המובנים.  
 
שירה  
יש בדים נוספים שהם ככה מצטיינים בצפיפות שלהם, בצפיפות הגבוהה שלהם?  
 
אירית  
יש אריגים שהמבנה שלהם הוא מועט בפגישות בין השתי והערב זה נקרא חיבור סאטן ולכן אין להם זכות קיום בלי צפיפות גבוהה, הם פשוט לא יחזיקו. המבנה לא יחזיק. אז צריכים לצופף, אין ברירה. היתרון פה שזה באמת מאפשר פני שטח מאוד חלקים ואטרקטיביים ולפעמים מחפשים את זה. למשל, בביגוד לערב אנחנו רוצים לראות ולהראות אז יש בדים מאוד מאוד מוחצנים. יש להם בדרך כלל גם ברק גבוה זה שוב בא בשילוב של חומרים מבריקים כמו משי אז הצפיפות שם היא חייבת להיות מאוד מאוד גבוהה. אנחנו מחפשים את פני השטח. זה יותר מוחצן, זה פחות נוח. 
 
שירה  
אז זה מוביל אותי לחסרונות. יש מקרים שבהם צפיפות גבוהה היא מהווה חיסרון או דוגמאות שבהן אנחנו נחפש דווקא לייצר צפיפות יותר נמוכה?  
 
אירית  
כן, צפיפות גבוהה זה פחות גמישות חד משמעית. פחות גמיש. פחות נופל, עוד לא דיברנו על זה, אבל פחות מתאים את עצמו לגוף. פחות נח, כי היכולת של חוטים לזוז בתוך המבנה יורדת ואז התנועה יורדת, אין תנועה, אין גמישות. 
 
שירה  
מתי למשל, אנחנו נרצה צפיפות קיצונית. לייצר מוצר שיש לו צפיפות ממש ממש גבוהה?  
 
אירית  
שאנחנו רוצים אטום, כשאנחנו רוצים עמידות. כשאנחנו רוצים פני שטח חלקים, מאוד אחידים.  
 
שירה  
למשל, הדוגמה הזאת של מצנח שתיארת בפרק הקודם . 
 
אירית  
שלא יכנס כלום. שלא יחדור אוויר, שלא יחדור מים. נניח אם אני רוצה לעשות אוהל, אני רוצה שלא יכנס כלום, לא גשם, לא אוויר. שיהיה כמה שיותר אטום שזה יתן כיסוי. אני רוצה מצנח שלא יחדור האוויר, אחרת איך תהיה החופה של המצנח? או מפרס נניח, שלא יחדור אוויר  אלא שהאוויר יתקע וינפח את המפרס, שיזיז את הסירה, נכון? יש הרבה מקרים שאנחנו רוצים צפיפות מאוד גבוהה ולפעמים הצפיפות של החוטים לא מספיקה. צריך גם לאטום בנוסף באיזשהו אשפרה מה שנקרא.  
 
שירה  
כלומר, באיזשהו תהליך שנעשה אחרי תהליך הייצור של הבד. להוסיף ציפוי.  
 
אירית  
כמו מעיל גשם או מעיל רוח, אם לוקחים את זה להלבשה. אלה מוצרים שצריכים צפיפות מאוד גבוהה. ולהפך. צפיפות נמוכה, אנחנו צריכים איפה שאנחנו רוצים, שקוף, איפה שאנחנו רוצים שהאור יחדור, וילון למשל. אנחנו רוצים להרגיש, ללבוש דברים שאנחנו עם, אבל להרגיש בלי. כמה שפחות, משקל נמוך.  
 
שירה  
תגידי אירית , יש לי שאלה קצת מצחיקה. איך תכלס בודקים את הצפיפות של הבד? מה את יושבת וסופרת חוטים?ן איך את עושה את זה?  
 
אירית  
עם זכוכית מגדלת.  
 
שירה  
איך היא נקראת? 
 
אירית  
לופה  
 
שירה  
יש לך פה? 
 
אירית  
לא, אין לי פה את הלופה אבל יש לי תמיד זכוכית מגדלת בצרור מפתחות. את הלופה דווקא אין לי פה אבל כעיקרון זה כמו של יהלומנים שהם רואים מקרוב את היהלום. היהלום שלנו זה הבד ואנחנו רוצים לראות כמה חוטים יש בו. זה מין מתחם כזה של זכוכית מגדלת שאפשר לספור ולראות כמה חוטים יש בסנטימטר. אפשר לעשות את זה גם במיקרוסקופ. אם הדברים דקים ועדינים כמו סיבים נניח. אולי אם הייתי רוצה לספור כמה סיבים יש בתוך החוט, הייתי יכולה להשתמש במיקרוסקופ ובהחלט לקבל אינדיקציה לאיכות מהדבר הזה או לתכונות מהדבר הזה. כי שוב ככל שיש יותר סיבים בתוך החוט באותו עובי אז יש איכות יותר טובה כי הטקסטיל בא מהמקום הדק. אמרנו את זה כבר הרבה פעמים. אבל ממש סופרים את כמות החוטים ומציינים את זה בחלק מהמוצרים כמו מצעים זה חלק מהאיכות של הסדין. בהחלט כן.  
 
שירה  
יש הבדל בין הצפיפות שאני צריכה בחוטי השתי לצפיפות שאני צריכה בחוטי הערב? 
 
אירית  
כן, זאת שאלה חשובה. קודם כל הצפיפות יותר מעניינת באריגים מאשר בסריגים ויותר מצביעה על טיב האריג. חוטי השתי הם  השלדה של הבד והשתי בדרך כלל צפוף יותר מהערב. הוא נותן את הכוח הפנימי של הבד והערב שהוא מכסה את השתי, זה התפקיד שלו הוא פחות צפוף, הוא יותר נפחי גם טיפה הוא צריך לתת כיסוי מה שנרגיש ברוב המקרים זה את הערב ולא את השתי. 
 
שירה  
אוקיי, אז בעצם זה יכול לתת לי גם אינדיקציה לאיפה חוטי השתי ואיפה חוטי הערב בבד, אם אני רוצה לבדוק את זה. 
 
אירית  
בדרך כלל כן. יש כאלה בדים שהם הפוכים אבל נדירים.  
הסריג, התחלנו להגיד, שהוא נמדד בכמות הלולאות שיש ביחידת בשטח מרובע ובשטח של הבד אנחנו סופרים ממש כמה עמודות וכמה שורות יש בסריג. כאשר עמודה זה שרשרת של לולאות לאורך ושורה זה שרשרת של לולאות לרוחב ולמעשה זה מדמה את השתי והערב אבל בלולאות אז גם הסריג שהוא בנוי מלולאות משולבות, יש לו את העניין הזה של האורך והרוחב על ידי שורות ועמודות. 
 
שירה  
תודה אירית. בפרק הזה דיברנו על צפיפות, שזו תכונה מאוד חשובה בטקסטיל. איך מודדים אותה, איך בודקים אותה וגם קצת על מה היא משפיעה. בפרק הבא אנחנו נדבר על שקיפות.   
 

whatsapp
לייעוץ ופרטים נוספים
whatsapp
יצירת קשר
רוצה ללמוד בשנקר? מלא/י את פרטיך ואנחנו ניצור עמך קשר