תכנית הלימודים: תואר שני באמנות רב-תחומית
סמסטר 1
שם הקורס | ש"ס | נ"ז |
---|---|---|
זכרון דברים א׳ | 3 | 3 |
אמנות כמחקר – מחקר כאמנות | 3 | 3 |
כלכלת האמנות | 2 | 2 |
אמנות במרחב הציבורי | 3 | 3 |
11 | 11 |
סמסטר 2
שם הקורס | ש״ס | נ״ז |
---|---|---|
זכרון דברים ב׳ | 3 | 3 |
האמן הארוז היטב | 3 | 3 |
כלכלת האמנות | 2 | 2 |
קורס בחירה / ליווי אישי | 7 | 7 |
15 | 15 |
סמסטר 3
שם הקורס | ש"ס | נ"ז |
---|---|---|
זכרון דברים ג׳ | 3 | 3 |
סמינריון | 2 | 2 |
קראפט דיגיטלי / קורס בחירה | 3 | 3 |
קורס בחירה / ליווי אישי | 7 | 7 |
15 | 15 |
סמסטר 4
שם הקורס | ש"ס | נ"ז |
---|---|---|
זכרון דברים ד׳ | 3 | 3 |
סמינריון | 3 | 3 |
קראפט דיגיטלי / קורס בחירה | 2 | 2 |
האמן כיום | 3 | 3 |
פרויקט גמר | 8 | 8 |
19 | 19 |
תקצירי הקורסים סמסטר 1
זכרון דברים א׳
הקורס "זכרון דברים" הינו המפגש המרכזי של כיתת התואר השני במהלך תכנית הלימודים לתואר. מהות הקורס היא בניית קבוצת דיון הנפגשת אחת לשבוע ודנה בתהליכי העבודה השונים של הסטודנטים. במהלך השיעורים ידונו הסטודנטים בעבודותיהם ובעבודות חבריהם לכיתה, יגיבו להם, וישכללו את יכולתם הרפלקטיבית להתבוננות ולדיון באמנות ובתהליכי עבודה. השיעור מתקיים במתכונת של אינטראקציה קבוצתית בליווי ובהנחיה של צמד מנחים – אוצרת ואמנית בכירות.
אמנות כמחקר – מחקר כאמנות
בעשורים האחרונים וביתר שאת בתערוכות הבינלאומיות הגדולות אנו עדים למופעים בולטים של פעולות אמנותיות, המאמצות פרקטיקות מתחומי דעת אחרים, לרבות מחקר אקדמי או מדעי. לעיתים בא הדבר לידי ביטוי בתוצרים המוצגים כממצאים, ופעמים אחרות מדובר בשאילה של תהליכים מחקריים ממחוזות שונים אל תוך הסטודיו כדרך עבודה על פרוייקט.
במהלך הקורס נתבונן בגילויים שונים של מגמות אלה ודרכם נעמיק אל תוך תהליכי היצירה האישיים. נבחן כיצד פזילה לאופני פעולה שונים ופלרטוט עם דיסיפלינות משיקות, קרובות או רחוקות, עשויים להעשיר ולשכלל את שגרת הסטודיו.
במהלך המפגשים הקבוצתיים והאישיים נצלול אל העשייה האמנותית היומיומית ונפרושׂ סוגי מבט מבחוץ ומבפנים לתוכה. כך נשתהה על השלב ההתנסותי הקיים בפרקטיקה האמנותית, נפתח ונרחיב אותו. נערוך רפלקציה על תהליכי עבודה ונתעכב על מעשי החקר החומריים, הטכניים, הצורניים, הרעיוניים, הנושאיים, הטקסטואליים, המרחביים ועוד. זאת בשאיפה למתן כלים שימושיים לנסיונות אשר האופק שלהם אינו בהכרח תוצר אמנותי מוצג אלא מהלך מושהה של מחשבה אמנותית דרך פעולה. ״אם הייתי אמן והייתי בסטודיו, אז כל מה שעשיתי בסטודיו חייב להיות אמנות״ (ברוס נאומן)
כלכלת האמנות
המבנים החברתיים והכלכליים של עולמות האמנות
במהלך הקורס נדון בכלכלת האמנות מפרספקטיבה סוציולוגית. נלמד מושגי יסוד וגישות מרכזיות בסוציולוגיה של האמנות ונחשוף את היחסים המורכבים בין אמנות וכסף תוך התמקדות
במבנה השוק, מסלולי קריירה ואופני המסחר השונים. נתמקד במנגנונים הסוציו-כלכליים של הערכת האמנות, כמו גם בקשר בין קפיטליזם ותרבות. נלמד על קהלי אמנות וצריכת אמנות ועל הקשר שלהם למדיניות תרבות ולתקצוב האמנות. נחדד מושגי יסוד בגלובליזציה ונדון בהשפעותיה על עולם האמנות. נסיים בחיבור שבין אמנות, טכנולוגיה ויזמות.
עבודה במרחב ציבורי
הקורס יעסוק בעבודות אמנות ייעודיות לחללים ציבוריים. במסגרתו נבחן את מנעד סוגי הנוכחות האמנותית במרחבים שמחוץ לחללי התצוגה המסורתיים: מונומנטים והצבת פיסול סביבתי בכיכר העיר, דרך ציורי קיר, עבודות סאונד, עבודות פרפורמטיביות, השתתפותיות, כאלה המערבות את הקהילה – ועד לפעולות והתערבויות מינוריות במקום נתון.
בכל אלה נבדוק את מעמדה של האמנות בתוך המרחב, ואת עמדתה כלפי המשתמשים בו. זאת מתוך הנחה כי מתקיימים יחסי גומלין בין המקום לבין הפעולה האמנותית המתקיימת בו. כך נתנסה באתגרים, ביתרונות ובערכים, שעבודה בתוך או עבור מקום, שאינו דף חלק, עשויה לזמן. נראה כיצד הקשריו ומאפייניו (הארכיטקטוניים, הטבעיים, הגיאוגרפיים, הסוציולוגיים, הכלכליים וכיוב׳) יכולים לשמש כמצע דינמי ומעורר לפעולה.
דימוי בראש העמוד: דקל בוברוב