פדגוגיה חדשנית
המרכז למצוינות בהוראה מקדם שימוש בשיטות פדגוגיות חדשניות לשיפור חווית הלמידה וההוראה. בדף זה נציג גישות עדכניות להוראה, למידה שיתופית, למידה פעילה והכיתה מכילה. שיטות הערכה ,דגמי הוראה נפוצים וכיצד מעצבים מצגת אפקטיבית בכמה צעדים פשוטים. המרכז מציע הדרכות ומשאבים למרצים המעוניינים לשלב שיטות אלו בקורסים שלהם.
למידה פעילה
למידה פעילה היא גישת הוראה הדורשת מהלומד.ת להיות פעיל.ה בתהליך הלמידה, ולא רק לצרוך את התוכן באופן פאסיבי. היתרונות של שיטת למידה זו הם ביכולתה להגביר מוטיבציה ועניין בחומר הנלמד, לגרום להבנה מעמיקה יותר, ויצירת זכרון ארוך טווח.
- למידה פעילה: כלים להעלאת מעורבות – מסמך קצר המפרט על הכלים
- למידה פעילה: כלים להעלאת מעורבות – מצגת מורחבת לסגל
למידה עצמית
הסמסטרים האחרונים מזמנים לכולנו אתגרים משמעותיים – בכניסה לריכוז, למידה של חומר חדש והתמדה.
אמנם המאמץ הוא מרכיב חיוני בלמידה, אבל נשאלת השאלה כיצד למקד את המאמץ באסטרטגיות שאכן יקדמו את הלמידה.
- המלצות ללמידה עצמית יעילה – מסמך עם טיפים עיקריים ללמידה עצמית שתוכלו לשתף עם הסטודנטים.ות שלכם.
הכיתה המכילה
גוון מבנה הכיתה והקמפוסים מצריך כלים וכישורים מתאימים, להלן כלים להתמודדות עם האתגרים בכיתה מגוונת.
- עיצוב אוניברסלי ללמידה UDL – מצגת מתוך סדנה בנושא עידוד ויצירת תנאי למידה למגוון רחב של לומדות ולומדים
- עשרה כללי זהב לחינוך פוליטי בקורס אקדמי – טיפים להתמודדות עם סוגיות פוליטיות באקדמיה מתוך מפגש שהתקיים בשנקר עם ד"ר אדר כהן
- הל"ה- המרכז לקידום הסטודנט – המרכז לקידום הסטודנט של שנקר הוקם בסיוע ובתמיכת המוסד לביטוח לאומי, במטרה לקדם סטודנטים מאוכלוסיות מיוחדות/בעלי קשיים מיוחדים בהשתלבותם בלימודים האקדמיים, ולאפשר להם לממש את הפוטנציאל האישי והלימודי שלהם לצד ההתמודדות עם הקשיים והמגבלות.
שיטות הערכה
תכנון נכון של מנגנוני ההערכה בקורס יאפשרו הן למרצה והן לסטודנט/ית לעקוב אחר ההתקדמות לקראת השגת תוצאות הלמידה.
הערכה מעצבת Formative Assesment
מתייחסת לכלים שמזהים אי-הבנות, קשיים ופערי למידה לאורך הדרך ומעריכה כיצד לסגור פערים אלה. היא כוללת כלים יעילים לעיצוב הלמידה, ויכולה אפילו לחזק את יכולות הסטודנטים לקחת אחריות על הלמידה שלהם כאשר הם מבינים שהמטרה היא לשפר את הלמידה, ולא לתת רק ציון סופי.
הערכה מסכמת Summative Assesment
דורשת שינון, שליפה ויישום ידע בהקשר ספציפי, מתקיימת לרוב בסיום הקורס וכמעט תמיד נמדדת בציונים פורמליים, לעיתים קרובות בעלות משקל כבד (למרות שאין צורך בכך). דוגמאות לכך הם בחנים, הגשות, עבודות ומבחנים. אף ששיטות אלה יעילות לצורך הערכת מספר גדול של סטודנטים בנקודת זמן אחת, הן פחות אופטימליות ללמידה משמעותית של ידע, תוכן ומיומנויות.
ניתן להשתמש בהערכה מסכמת בצורה אפקטיבית בשילוב ובהתאמה עם הערכה מעצבת, מרצים יכולים לשקול מגוון דרכים לשילוב בין שתי גישות אלו.
דגמי הוראה נפוצים
דגמי הוראה לניהול כיתה, אשר מרעננים את אופי הלמידה הפרונטלי המסורתי
- SOLE – דגם הוראה ליצירת סביבת למידה עצמאית
- JIGSAW – דגם הוראה ללמידה שיתופית בקבוצות התמחות
- כיתה הפוכה – דגם הוראה המשלב בין למידה עצמית א-סינכרונית ותרגול ויישום סינכרוני
- קבוצת אימון – דגם ההוראה שמתאים ללמידה מכוונת תוצאות
בניית מצגת אפקטיבית
מדריכים ותבניות לשדרוג מצגות עזר הלמידה הנפוץ ביותר
- כלים יישומיים לעיצוב מצגת אפקטיבית – מצגת לסגל המפרטת מהלך לשדרוג מצגות ההוראה
- מצגת אפקטיבית User manual – מדריך מפורט לבניית ויזואלית של מצגות הוראה
- תבנית מצגת שנקרית רשמית – פורמט PowerPoint פתוח לעריכה לשימוש הסגל
- לוגו שנקר עדכני לשימוש – קבצים PNG להורדה ושימוש הסגל
איור בראש העמוד: סתיו עסיס